30 July 2009

Salata de rucola cu vita si paste


Rucola se pare ca era folosita inca din vremea Imperiului Roman, atat pentru gustul deosebit de oricare alta planta verde, cat si pentru ca se credea ca are puteri afrodisiace. Atat de veche si, totusi, atat de noua - pana in anii '90, planta nu a fost crescuta domestic si nici pana in ziua de azi se pare ca nu a putut fi reprodusa perfect mireasma plantei salbatice, pe care o gasim inca ascunsa in ierburile inalte din tarile mediteraneene.

Pentru mine a fost dragoste cu nabadai si citind in ultima vreme am descoperit ca nu sunt deosebita de foarte multi oameni - gustul usor intepator pare nesuferit celor mai multi la primele incercari. E o chestiune de rabdare, trebuie sa-i acorzi a doua si a treia (si poate a patra) sansa astfel incat sa te obisnuiesti cu aroma puternica si sa o apreciezi.

Nu am incercat-o niciodata gatita, doar salata. Diverse combinatii, le-am iubit pe toate (evident, dupa primele doua intalniri la care nu ne-am inteles deloc). Mi-a ramas cel mai pregnant in minte asocierea carnii de vita cu rucola si pe asta m-am bazat in experimentul de astazi. Experimentul a fost testat de Ana, una dintre cele mai vechi si bune prietene - i-a placut, nu pot s-o pun sa depuna marturie, trebuie sa ma crezi pe cuvant sau sa incercii reteta sa vezi ce iese.

De ce ai nevoie: frunze de rucola (se gasesc la supermarket in caserole, eu de obicei cumpar de la Kaufland), 300g de carne de vita, ghimbir, vin rosu, paste, ulei de masline, unt, sare, aceto balsamico.

Ce trebuie sa faci:

1. Pui cam 100g de paste la fiert, ai grija sa pui un strop de ulei de masline in apa ca sa nu se lipeasca. Eu am facut experimentul cu paste numite stelini (mici, mici, in forma de stelute, foarte dragalase - tot la Kaufland le-am gasit) dar poti folosi orice tip de paste fainoase din comert. Dureaza cam un sfert de ora sa fie gata. Le verifici, daca sunt comestibile (asta inseamna ca nu mai au gust de faina) le pui intr-o strecuratoare mare si le clatesti sub jet de apa. Le lasi sa se raceasca.
2. Carnea de vita -- cel mai sigur este sa o fierbi inainte, sa fii sigur ca e comestibila. Dureaza ceva, cred ca am lasat-o pe foc vreo ora. O lasi sa se raceasca un pic, o tai felii subtiri si o pui la macerat cu un pic de vin rosu si ghimbir dat pe razatoare. Ghimbirul o parfumeaza frumos, nu-i schimba gustul. Ar fi bine sa stea asa cam o ora.
3. Foloseste wok-ul recomandat si la creveti - incinge cam 1/4 dintr-un pachet de unt si pune carnea de vita la calit. Dupa aproximativ 3 minute, adauga si vinul combinat cu ghimbir in care a stat carnea la macerat. Iti dai seama cand e gata destul de usor - feliutele de vita incep sa se inchida la culoare, devenind vinetii.
4. Intr-un bol mare de salata amesteca vita cu frunzele de rucola si cu stelutele din paste fainoase. Adauga sare dupa gust. Aceto balsamico recomand sa-l pui pe masa cand servesti salata pentru ca ea e buna si cu si fara, depinde de preferintele personale si e mai bine sa-ti lasi invitatii sa decida.

Tips:
* pentru carne de vita, cauta manzat pentru ca are carnea mai frageda, nu e atat de atatoasa.
* frunzele de rucola, cu cat sunt mai mari (deci mai mature), cu atat au aroma mai puternica - poate fi chiar intepatoare; uita-te un pic in caserola si alege una in care ai cat mai multe frunzulite deschise la culoare.
* poti sa incerci sa adaugi parmezan la salata - lasa-l ca si pe otetul balsamic pe masa, sa fie alegerea celui care se bucura de ce ai gatit.

No comments: