09 February 2012

Pâinea noastră cea de toate zilele

Eu și maiaua nu ne-am încheiat povestea de iubire. Am luat o pauză binemeritată. Trebuie să recunosc, maiaua e ușor de iubit, însă greu de mulțumit într-o relație. Cere mult timp și atenție - două ingrediente pe care eu trebuie să le împart în diverse direcții, epuizându-mă și frustându-mă că nu posed mai mult din ele pentru a da satisfacție tuturor celor implicați.

Am reușit să fac de câteva ori pâine cu maia și a fost, de fiecare dată, un proces anevoios. Nu mă înțelege greșit, mi-a plăcut fiecare secundă, însă a durat atât de mult și mi-a mâncat atâta energie! Alte pagini de internet citite, tutoriale vizionate, întrebări care-mi bombardau creierușul și peste astea, un aspect pe care nu l-aș fi bănuit vreodată capabil să se cuibărească la mine-n bucătărie: îndoiala. Mâinile mele tremurau la fiecare operațiune și siguranța cu care acționez de obicei, indiferent de ce aș găti, zburase departe și lăsase loc neîndemânării.

Doar felia asta am apucat să o fotografiez din pâinile cu maia încercate.
Evident, un pic arsă pe fund, pentru că nici după 8 luni nu m-am prins cum să potrivesc cuptorul ăsta electric.

Și totuși, investiția mea nu a fost de pomană. Am învățat atât de multe despre pâine, despre ce procese au loc în aluat, ce-l face să crească, să i se întărească coaja, să se rumenească. Dovada învățăturilor e chiar pâinea asta moale, de toate zilele, bună pentru sandvișuri și toast, care mi-a ieșit excelent de la prima încercare.



E o pâine cu drojdie, preparată după cea mai simplă metodă: frământat, dospit, copt. Nu necesită vreo tehnică specială și nici îndemânare de maestru brutar. Trebuie doar să combini ingredientele și să o frămânți binișor câteva minute, pentru restul aluatul lucrează singur. Dacă nu ai mai făcut niciodată pâine și vrei să te apuci acum, asta e rețeta pe care te sfătuiesc să o încerci.

Ingrediente (promit ca data viitoare să măsor cantitățile astfel încât să le ai la indemână și în grame):

1 cup făină albă all purpose
2 cup făină de pâine*
1 cup lapte călduț**
2 linguri zahăr
2 linguri ulei
1 linguriță de drojdie
1 linguriță sare
1/4 - 1/2 cup apă

Mod de preparare:

1. Amestecă într-un vas larg toate ingredientele uscate: făină, sare, drojdie, zahăr.

2. Toarnă peste ele laptele și uleiul. Vei obține un aluat încă nelegat, uscat. Probabil nici nu vei putea integra toată cantitatea de făină, însă nu-ți face griji, treci cu încredere la pasul 3.

3. Adaugă apa, în cantități mici, amestecând aluatul continuu. Făină în acest stadiu trebuie integrată complet, iar aluatul rezultat trebuie să fie unul moale și lipicios - se va desprinde greu de pe pereții vasului și ți se va lipi de degete ceva de speriat. Ei nu, nu e de speriat, e normal.

4. Transferă bucata de aluat pe o suprafață curată și uscată, masa sau blatul de bucătărie și treci la frământat. Procesul este anevoios în primele minute din cauză că ai de-a face cu un aluat hidratat, care se întinde și se lipește și nu vre nici în ruptul capului să se adune laolaltă. Nu dispera, vei vedea că ușor, ușor minunea se produce, aluatul se elasticizează și te ascultă liniștit când încerci să-l formezi. Frământatul nu ar trebui să dureze mai mult de 10 minute.

5. La finalul acestora, vei avea, așa cum am spus, un aluat elastic și moale. Dă-i o formă cât de cât rotundă și așează-l la dospit într-un vas uns cu ulei.*** Acoperă vasul cu folie transparentă sau cu un prosop curat.

6. În funcție de temperatura camerei, aluatului îi ia între 1 și 2 ore ca să-ți dubleze volumul.

7. Răstoarnă cu grijă aluatul pe blatul înfăinat și degazează-l. Nu folosi mișcări bruște, fii blând - odată răsturnat pe blat/masă, apasă cu palma pe toată suprafața lui, încercând să-i dai o formă dreptunghiulară sau pătrată - depinde de forma finală pe care vrei să o coci.

8. Acum e acum pentru mine, ar trebui să explic în cuvinte cum să dai forma finală pâinii. Cel mai ușor (părerea mea) este să o faci rotundă - ai un pătrat de aluat, îi apuci marginile din loc în loc și i le aduci la mijlocul aluatului. Practic lucrezi ca să formezi o punguță. Întorci punguța cu sigiliul în jos și cu podul palmelor răsucești aluatul pe blat împingând ușor marginile tot mai mult spre dedesubt. La final vei avea o sferă cu suprafața netedă și ușor tensionată.****

9. Acoperă sfera cu un prosop sau o folie transparentă și las-o să se odihnească 20 de minute. Va crește din nou, însă nu la fel de mult ca în faza de dospire.

10. Încălzește cuptorul la minimum 180 de grade Celsius. Cu cât temperatura e mai mare în momentul în care bagi aluatul în cuptor, cu atât crusta pâinii va fi mai tare la final. Temperatura indicată de mine ca minimum este ideală pentru o pâine cu o coajă puțin crocantă, ușor de feliat, care nu împrăștie firimituri pe toată masa atunci când o tai.

10. După cele 20 de minute trebuie să tai din loc în loc suprafața sferei de aluat (tehnica ajută la procesul de coacere a pâinii - crestăturile aplicate funcționează ca supape în momentul în care pâinea crește și mai mult în cuptor, astfel încât să nu explodeze pe unde dorește ea și să arate urât la final). Cel mai simplu este să folosești o lamă de ras. Uite aici un video care pe mine m-a ajutat să înțeleg tehnica. Atenție, să o înțeleg, nu să o stăpânesc - asta presupune exercițiu mult.

11. Poți unge suprafața pâinii înainte de a o coace. Eu folosesc ou - îl sparg într-un bol, îl amestec un pic cu o furculiță și apoi aplic amestecul pe toată suprafața aluatului, folosind o pensulă de bucătărie.

12. Transferă aluatul pe tavă și bagă-l la cuptor pentru 30 de minute. Poți folosi cu încredere tava mare de cuptor (cea cu care vine aparatul în dotare când îl cumperi) - fie o ungi cu ulei și o înfăinezi, fie pui sub aluat hârtie de copt. După 15 minute ai grijă să întorci tava, astfel încât pâinea să se coacă uniform pe toate părțile (în general partea din spate a cuptorului se încinge mai tare).

13. Ai terminat de copt, pâinea e rumenă și dacă o pocnești pe fund sună a gol. Scoate-o din cuptor și las-o să se răcească înainte de a o felia.


Știu, explicat în cuvinte pare extrem de lung și de anevoios procesul. Încearcă o singură dată și ai să vezi că nu-i chiar așa.

Ingredientele menționate de mine sunt pentru o pâine. Dacă-ți știi familia iubitoare de pâine, dublează sau triplează cantitățile, ca să nu fii nevoit să coci în fiecare zi. Surplusul îl poți pătra liniștit în congelator și scoate cu doar câteva ore înainte de masă.

Acum că am ajuns la final, mă încearcă un sentiment de nostalgie, de regret chiar, că nu ți-am putut povesti despre o pâine cu maia. Mă scutur bine să nu rămână nici urmă de el, te asigur că e o pâine foarte bună și de încredere și merg să pregătesc masa de prânz. Ooops, am uitat să scot pâinea din congelator!

Note:
* nu te stresa dacă nu ai făină specială de pâine, poți folosi exclusiv făină albă all purpose.
** eu l-am scos din frigider și l-am încălzit în cuptorul cu microunde vreme de 40 de secunde.
*** toarnă câteva picături de ulei pe un șervețel și șterge pereții vasului cu el.
**** dacă intri pe linkul acesta vei găsi câteva tutoriale; al treilea și al patrulea îți arată cum să frămânți aluatul, cel cu numărul cinci te învață cum să dai formă pâinii. Poate vrei să te amuzi un pic - dacă da, vezi acest video.



1 comment:

Adina said...

Ce reusita e! Am facut si eu prima paine cu maia in weekend,dar nu mi-a reusit crusta,dar mai incerc. O las si eu pe cea cu maia salbatica ptr weekenduri.Eu ma bucur ca ai pus ingredintele in cup si eu asa le masor,mai ales ca ma inspir de pe site-uri straine.