29 May 2013

VIS URÂT CU CIFRE MULTE vs REGULI DE NUTRIȚIE DE BUN SIMȚ

Numără cineva caloriile înghițite zilnic? Stă vreo gospodină sau vreo pasionată de arta culinară cu pixul, caiețelul și calculatorul ca să socotească și să noteze TOATE informațiile nutriționale posibile despre 100g de ceapă / roșii / ciozvârtă de iepure? Întreb, nu dau cu parul. Pentru că mie astfel de imagini îmi ridică părul pe mâini și îmi dezvoltă sentimente neplăcute de incertitudine, teamă, confuzie. 


Și ce vezi în fotografie e doar începutul. Pentru toate detaliile posibile, accesează site-ul Self Nutrition Data, dezvoltat pentru educația consumatorului american mediu. Nimic de zis, e foarte util dacă vrei să afli valoarea nutrițională a alimentelor. Doar că s-a exagerat cu detaliile și asta tare mi-e teamă că duce la obsessive-compulsive disorder.




Până una, alta, eu o țin pe a mea:
  • Mănâncă cât mai diversificat, fă curcubeu în farfurie dacă poți.
  • Evită sarea, zahărul sintetic/prelucrat, grăsimile trans și pe cele saturate, produsele de patiserie și brutărie care folosesc făină albă, orezul alb, alcoolul, tutunul (nu, nu sunt ipocrită, știu că am pe blog rețete de prăjituri, pâine și alte dureri din astea; doar că a mai trecut vremea, am mai învățat niște lucruri, iar de moderație nu e prima oară când îți vorbesc).
  • Mănâncă multe fructe și legume în stare naturală. Bonus: dacă faci asta poți să te numești raw-vegan! Salate, salate, salate - sunt un dar de la Dumnezeu, pe cuvânt.
  • Ia-ți proteinele mai degrabă din semințe și legume, sunt mult mai sănătoase decât cele de origine animală.
  • Nu e musai să te lași de carne, doar nu o face monument istoric în farfurie. Gândește o proporție de 80-20. 80% legume, nuci, semințe și doar 20% carne.
  • Dacă vrei vreodată să slăbești, începe cu mărimea porțiilor. În 70% din cazuri mâncăm mai mult decât avem nevoie. Organismul este suprasolicitat cu digestia, tot ce nu folosim ca energie se depune. Simplu. 
  • Fă mișcare. Măcar un pic - trebuie să iei foaia din imprimanta de după colț, nu te da cu scaunul de la birou până acolo, ia-o pe jos.
  • Mestecă bine orice firimitură pe car eo bagi în gură. Dacă ești atent o să vezi că procesul ăsta îți dezvăluie gusturile într-un mod suprinzător. Copil fiind eram un fel de regină a mestecatului, dura și jumătate de oră până înghițeam un bol - ceea ce pe mama o termina de nervi, biata de ea, că mai avea și altele de făcut prin gospodărie, n-o putea ține într-o permanentă ”supraveghere-plod”. Aș vrea să mai fiu copil un pic - recunosc că mi-am pierdut acest bun obicei și e dificil de recuperat.
Îți doresc înțelepciune să alegi bine la ce poftești!

4 comments:

Ana Ghica said...

Toate informatiile alea sunt facute pentru o piata tare pacatoasa, asta din State, unde sunt invadati de hrana procesata si unde 90% din oameni nu mai mananca decat din cutii, borcanase, pungi si pungutze colorate. Eu la scoala mea (tot americana) am vazut podcasturi ale oamenilor care au luptat, au dat in judecata, au facut lobby sa poata sa puna toate informatiile alea pe produse si daca ii asculti incepi sa le intelegi motivele:-)

Apropo de lista ta de sugestii, foarte echilibrata si de bun simt!

Anonymous said...

Te citesc şi mă minunez ! Reuşeşti cumva să faci o poezie din gastronomie ... Stiu , vei răspunde cu citate şi pasaje din Păstorel ori din experţii in rafinamente şi dantelării culinare ...
Am totuşi o curiozitate : eşti un suflet liber , fericit ? Bucuria pe care o aduci celorlalţi prin priceperea ta - este suficientă şi ptr.tine ?
Nu sînt intrebări tendenţioase - poţi să le ignori ...
Cu stimă !
Un pitic .

Elena Stanciu said...

Ana, stiu, ai mare dreptate, totul se trage de la State. Ma crezi ca uneori nu imi pot imagina cum mananca oamenii aia? Este unul dintre motivele pentru care as vizita SUA - sa vad cu ochii mei ce stil de alimentatie au! Poate sunt si eu bolnava nitel :-).

Lista mea de sugestii este de bun simt dar el nu mai e prioritar pentru prea multi oameni zilele astea

Elena Stanciu said...

Piticule anonim, multumesc pentru apreciere. Nu te teme, citate si pasaje nu prea-mi place sa folosesc. Deci iti raspund simplu: incerc sa fac lucruri care ma bucura si sa povestesc si altora despre ele. Daca se bucura si ei sau informatiile primite de la mine le sunt de folos, sunt foarte fericita. Si astea puse cap la cap ma duc mai aproape de starea de libertate, pe care o caut si o gasesc putin cate putin.